تقویت شرکت‌های دانش بنیان حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال، برنامه اصلی این دوره است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، گفت: بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان بستر اقتصاد دیجیتال شده‌اند که نیمی از آنها در حوزه‌های سخت‌افزاری و نیمی دیگر در حوزه‌های نرم‌افزاری مشغول به فعالیت و ارائه محصولات به بازار هستند که برنامه عمومی و جدی این دوره از معاونت علمی و فناوری، تقویت این شرکت‌هاست تا تاثیرگذاری‌های بیشتری در این حوزه داشته باشند.

روح الله دهقانی فیروزآبادی در نخستین نشست خبری معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون تعداد شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، گفت: به طور تقریبی قریب به 40 درصد شرکت‌هایی که در حال حاضر در سبد دانش بنیان‌ها قرار گرفته‌اند، روند فعالیت شان به حوزه اقتصاد دیجیتال مرتبط است؛ از الکترونیک و مخابرات گرفته تا حوزه‌های دیگر نرم افزاری.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، ادامه داد: یک دورانی به شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال توجه ویژه ای می‌شد و از طرف دیگر بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان بستر اقتصاد دیجیتال شده‌اند و به طور کل 50 درصد این شرکت‌ها در حوزه‌های سخت‌افزاری و 50 درصد دیگر در حوزه‌های نرم‌افزاری مشغول فعالیت و ارائه محصولات به بازار هستند.

دهقانی فیروزآبادی، خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد دیجیتال از شرکت‌های قابل قبولی برخوردار هستیم و برنامه عمومی و جدی این دوره از معاونت علمی و فناوری، تقویت این شرکت‌ها است تا تاثیرگذاری‌های بیشتری در این حوزه داشته باشند.

دهقانی فیروزآبادی در بخشی دیگر از نشست، اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان از موضوعات جدی و ماموریت ویژه معاونت علمی و فناوری است. امروز با دارا بودن حدود هشت هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف، به جمعیت ارزشمندی دست یافته ایم که می‌توان از آن برای تغییرات ارزشمند استفاده کرد.

دهقانی فیروزآبادی، گفت: کشور چاره ای به جز حرکت به سمت دانش بنیان ها نخواهد داشت و امیدواریم با سیاست های جدید معاونت علمی بتوانیم هر سال شاهد رشد اقتصاد دانش بنیان در GDP کشور باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، بیان کرد: افق دید ما در سال ۱۴۰۴، ایجاد ۲۰ هزار موسسه و شرکت دانش بنیان است و در سال گذشته قریب به شش هزار و ۳۰۰ شرکت داشتیم، یعنی طی ۱۱ سال، شش هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان شکل گرفته بود.

وی ادامه داد: ایجاد شرکت یک فرآیند یک ساله نیست و زمان سه تا پنج ساله نیاز است. در همین حال، سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۰، رشد ۱۰۰ درصدی شرکت های دانش بنیان را شاهد بودیم.

وی، تاکید کرد: در معاونت علمی و فناوری برنامه ای جدی در دستور کار است و آن برنامه توسعه شرکت های دانش بنیان نوپا است و برای این شرکت های نوپا معافیت مالیاتی، کمک به اخذ پروژه و بازار و … در نظر گرفته شده است تا تشویق کننده اهالی صنعت شود و در نهایت به ایجاد شرکتی منجر شود که در این روند، سرمایه گذاری بخش دولتی نیز ضرورت دارد.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه نشست به پنج ماموریت ویژه معاونت علمی و فناوری اشاره کرد که به شرح حمایت از توسعه اندیشه در اندیشکده ها، حمایت از توسعه علم فاخر در بستر دانشگاه ها، حمایت از توسعه فناوری در بستر شرکت های دانش بنیان، توسعه اقتصاد دانش بنیان در بستر بنگاه های بزرگ و توسعه کارافرینی در مراکز رشد است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، تشریح کرد: مشکل کشور تولید نیست، بلکه مشکل عمده کشور ما بهره وری است و تنها کافی است که دانش بنیان ها به عنوان صاحبان راه حل های بهره وری در این موضوع ورود کنند‌.

وی، افزود: مرکز ملی فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی، هیات دولت و سایر مراجع به عنوان متولی و حمایت کننده از ارائه اینترنت خاص به شرکت های دانش بنیان در حال فعالیت هستند و همه چیز برای اجرا آماده است و در خصوص بحث ارائه اینترنت خاص و حرفه‌ای، معاونت علمی و فناوری از پیشنهادکنندگان آن بوده است و در این راستا نیز با وزیر ارتباطات هم نشینی داشته ایم تا بتوانیم در ابتدا حداقل در تهران و استان های بزرگ مراکز هم آفرینی و نوآوری داشته باشیم تا علاقه مندان بتوانند به صورت حرفه ای از شبکه ارتباطی قوی استفاده کنند.

اشتراک داشتن
اعلام کردن
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

آخرین اخبار